Wednesday, July 16, 2008

NOTE RM1,000 DAN RM500 BOLEH DITEBUS?

Setelah lapan tahun, wang ringgit denominasi RM1,000 dan RM500 KINI boleh ditebus di Bank Negara. Begitu lama dan kini baru boleh ditebuskan. Pasti ada banyak soalan terhadap keputusan baru ini.

Mengapa perkara ini boleh berlaku? Apa sudah jadi ni? Mengapa lapan tahun? Kumpulan mana yang hendak tukar wang RM1,000 dan RM500? Siapa yang selama ini mempunyai note ringgit RM1,000 dan RM500 dan kini mahu menebusnya? Mengapa Bank Negara membenarkan sekarang?

Perkara itu ditimbulkan oleh Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali, sebentar tadi di Dewan Rakyat. Bagaimanapun, usulnya ditolak oleh Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia. Anda bagaimana?

15 comments:

bujai said...

tok. agaknya wang kertas 500 dan 1000 ni, kalau dimasukkan dalam kocek seseorang, tak la nampak tebal sangat. kalau setakat RM100,000 tu, nipis je, mudah 'disogok' tanpa ada orang yang perasan.

mungkin BNM ada logik tersendiri untuk memberi kebenaran. itu kita tak tau. tetapi daripada apa yang saya dengar, masih banyak lagi wang kertas RM500 dan RM1000 ni masih dalam simpanan orang ramai.

ada yang menyimpan sekeping dua sebagai bahan kenangan, ada yang mengumpulnya sebagai wang lama ada juga yang menjadikannya perhiasan dinding.

begitupun, ada berita menyebut beberapa pihak masih memiliki wang kertas 500 dan 1000 ini dengan banyaknya, sama ada di dalam atau di luar negara. kita tak tau siapa tetapi orang ini mesti ada maksudnya yang tersendiri.

orang ini juga dikatakan amat berpengaruh. jumlah wang 500 dan 1000 yang dimilikinya ini juga dipercayai mampu membantu negara membangunkan beberapa projek besarnya.

siapa orang ini, kita tak tau. tapi yang pasti, sama ada dia ni orang kerajaan atau tidak, ada usaha pihak tertentu untuk membawa masuk semula wang berkenaan ke dalam negara. oleh kerana ia dalam bentuk wang kertas 500 dan 1000, maka BNM terpaksa 'menghalalkannya' semula buat sementara.

wallahualam.

terubuk jantan said...

Salam Dato,
Perkara ini mengingatkan saya kepada note rm 20 warna coklat yang masih saya simpan sebagai kenangan-kenangan sewaktu menerimanya dari seorang artis tahun 80an ketika saya memulangkan semula beg tangannya ketika saya berkerja di cawangan kfc jalan tuanku abdul rahman (depan restoran bilal) sekarang dua-duanya dah tak wujud disitu..sekadar kenangan dizaman kemelesatan ekonomi malaysia.1985.

siam said...

Sedapnya encik bujai berbicara, macam2 benda yang berbunyi tuduhan keluar. Sendiri pun belum pasti dengan benda yang disebutkan, dah sibuk bawa cerita kesana sini. Perangai sapa ko ikut ni?

Anonymous said...

Tok,

Saya pun ada banyak duit-duit tu...nanti lepas tebus, saya belanja tok ye?

ibrahim yahaya said...

Sdr Bujai,

1. Kebenaran ini diharapkan tidak ada kena mengena dengan Pemilihan UMNO pada Disember ini.

2. Orang yang ada terlalu banyak duit RM1,000 dan RM500 ini perlu disiasat kaitan mereka dengan krisis matawang pada 1997.

3. Rakyat mahu tahu mengapa orang ini mempunyai wang denominasi ini terlalu banyak (jika ada). Adakah kumpulan ini terlalu kaya sehingga boleh menunggu sehingga lapan bulan?

4. Mengapa dasar ini diubah? Adakah ia untuk menggalakkan mereka yang "menyorokkan" wang itu mengeluarkannya?

ibrahim yahaya said...

Sdr TJ,

Sdr adalah seorang yang berhati mulia. Saya berdoa Sdr sentiasa selamat dilindungi Allah SWT dan sentiasa diberikan rezeki halal dan bertambah setiap masa.

Susah hendak mencari orang yang baik dan tidak menipu orang, sekarang. Apatah lagi pemimpin yang memperjuangkan nasib rakyat. Bukan yang suka gelembong.

ibrahim yahaya said...

Sdr Siam,

Sdr Bujai ini, saya rasa ada networking terbilang yang telah memberikannya pelbagai maklumat rahsia.

Semoga beliau berjaya mencungkil dan seterusnya berkongsi maklumat dengan kita nanti. Selamat mencungkil dan mengendap orang Moncino.

ibrahim yahaya said...

Sdr Anon,

Dulu, ketika menjadi wartawan, ramai yang hendak belanja saya makan terutama di hotel-hotel terkemuka.

Sekarang ni, sebagai seorang blogawan, tiada siapa pulak yang hendak belanja. Tiada kuasa katakan. Terima kasihlah atas kesudian untuk berkongsi nikmat hasil pertukaran wang RM1,000 dan RM500. Berapa banyak yang Sdr ada?

joe said...

salam dato,

Harap2 benda ni tiada kaitan dengan pemilihan bulan disember ni..jika benar akan binasalah bangsa dan agama

seperti kata dato mengapa sekarang baru "dihalalkan".......kerana benda ini pernah diutarakan dimana "seseorang" pernah menbawa keluar nilai-nilai ini keluar negara dan "seseorang lain" telah melupuskan "nilai-nilai" ini dan hanya nilai besar RM100 sahaja bole digunakan.

wasalam
carcoon

kluangman said...

Yang pasti, yang kaya sahaja menyimpan dengan banyak note kertas ini.

Yang pasti, yang berpengaruh sahaja dapat mempengaruhi kerajaan untuk mengubah dasar tersebut. Apa khabar Tun Daim ?

Yang pasti duit akan bertukar tangan dalam transaksi yang halal dan haram.

pecintakeamanan said...

Datuk, kenapa setelah 8 tahun baru dapat dilaksanakan?

Adakah ini salah satu strategi ataupun cara untuk mengawal pengaliran mata wang negara?

divahantu said...

to tok tiger:

rasa-rasanya elok jugak BNM kembalikan nilai not RM500 dan RM1,000 tu. sebab sekarang ni negara dilaporkan kurang duit nak belanja. Padahal, duit sebenarnya banyak tapi dibuang nilainya. Dengan memulangkan kembali nilai not 500 dan 1,000 tu, negara banyak duit balik. hehe... Tak kisahlah siapa yang banyak simpan not tu....

Piggy Singh said...

Tok Tiger,
Dulu yang banyak simpan note RM 1000 ialah mendiang uncle Lim tauke Genting, mungkin ada lagi yang belum tukar sebelum tarikh luput.
Juga dulu punya cerita, pernah "entertain" tauke balak dari Sarawak, depa belanja note RM 1000 macam duit 10 ringgit. Hanya sekadar cerita.

Salak, Sarawak said...

Betul ke? DAMN!!!

zeme said...

Salam Datuk IY,

Teringat pesan seorang rakan, jangan jadi hamba kepada duit tapi biarkan duit menjadi hamba kepada kita dan tiada masalah untuk gilakan duit sekalipun tetapi jangan sampai menjadi gila kerana duit.

Wasalam.