Saturday, August 9, 2008

JANGAN BAKAR TANAH GAMBUT KERING

Oleh Ibrahim Yahaya

Kejadian amokan bangsa Melayu yang beragama Islam pagi tadi berhubung usaha Majlis Peguam mengadakan forum Memeluk Islam perlu difikirkan secara mendalam semua pihak.

Walaupun angka yang mengamok terlalu kecil relatifnya berbanding bangsa Melayu dan Islam di negara ini, ia cukup memberi gambaran bahawa ada perkara yang tidak perlu dibincangkan secara terbuka apatah lagi digayakan dengan angkuh.

Amokan kecil ini sebenarnya asap yang baru keluar daripada tanah gambut yang kekeringan kerana kebodohan segelintir pihak yang membaling mancis ke tanah gambut itu setelah puas menyedut cigar dengan kepulan asap membanggakan.

Lontarkanlah apa saja yang difikir di kepala mengenai tindakan pengamok sedikit ini seperti penakut, pengecut, bahalol, taksub, pengacau, penceroboh atau apa saja, namun hakikatnya mereka juga adalah penyelamat kepada satu kebakaran besar.

Kebelakangan ini, kesabaran bangsa pengamok ini sudah sampai ke tahap puncak ibarat tanah gambut yang kering menunggu masa untuk berasap. Mungkin sinaran mentari yang berpanjangan akan mencetuskan bahang yang boleh membakar tanah gambut itu.

Tanah gambut ini, jika terbakar sukar untuk dipadamkan. Percayalah.

Bangsa yang sentiasa beradab dan bersabar ini tidak perlu diuji sepanjang masa. Sudah tentu mereka ada had dan batasnya. Yang lebih penting mereka ada maruah dan martabat yang perlu dijaga apatah lagi agama yang dianuti.

Cukuplah dengan keterlanjuran yang diasaskan kepada kejahilan untuk memahami bangsa pengamok ini. Cukuplah dengan kebebasan untuk menyuarakan apa saja seperti yang dibenarkan oleh pemerintah yang dilihat oleh bangsa sendiri sebagai lembut.

Jangan diteruskan keterlanjuran itu sehingga menimbulkan rasa mual, resah dan gelisah. Ketika itu pasti tiada pihak lain yang perlu dipersalahkan selain mereka yang ingin menguji kegaringan tanah gambut dengan percikan api yang tidak diperlukan.

Bangsa yang cukup sinonim dengan perkataan amok ini sentiasa mahu berkongsi rumah dan sedia bertolak ansur dalam semua segi. Bangsa ini akan menghormati tetamu dan jiran mereka sepanjang masa. Jangan biarkan mereka merasa bosan dan mual.

Berhentikanlah keterlanjuran itu. Insaflah.

8 comments:

kulaan said...

Amuk ini masih ditahap yang baik jika dibandingkan seperti Selatan Thai,Selatan Filipina atau macam Iraq...
Jangan ingat kaum Kafiq Laknat ini boleh bermaharajalela dan suka hati mahu buat apa2...Kebangkitan Islam boleh berlaku macam 13 MEI jika kafiq laknat ini mahu...

Apa yang sedih ada setengah yang mengaku diri dia Islam pun turut bersekongkong dengan mereka seperti mereka ini....Ahli Majlis Kepimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PRK), Latheefa Koya menyokong forum “Memeluk Islam” anjuran Majlis Peguam hari ini dengan menyifatkan semua pihak menyuarakan pandangan tetapi tidak harus menggesa dihentikannya.



Kata beliau, mereka berhak berprotes dengan melaungkan rasa tidak puas hati di luar premis Majlis Peguam tetapi tidak berhak untuk menghentikan forum tersebut.

“Parti Keadilan Rakyat sokong forum pagi ini dijalankan. Kami percaya semua orang berhak untuk bercakap dan berhimpun tetapi jangan melebih batasannya,” kata Latheefa sambil menambah, beliau hanya bercakap untuk pihak PKR, dan tidak melibatkan Pakatan Rakyat.
“Saya bercakap bagi pihak Parti Keadilan Rakyat sahaja, tiada pendirian yang telah dibuat bagi pihak Pakatan Rakyat. Setiap parti mempunyai pandangan yang berbeza terhadap isu yang berbeza,” kata beliau.
PAS turut membantah forum diadakan manakala Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam meminta forum sedemikian diadakan secara terbuka.
Latheefa berkata, polis tidak sepatutnya membawa ataupun membenarkan orang-orang yang datang untuk mengganggu forum masuk ke bangunan tersebut.

ibrahim yahaya said...

Sdr Kulaan,

Tulisan saya bermatlamat agar semua pihak sedar dan fikir secara mendalam apa yang mereka ingin lakukan apabila ada kaitan dengan bangsa Melayu dan agama Islam.

Ini penting untuk memastikan kejadian tidak diingini berlaku kerana rasa marah atau rasa mual dengan keangkuhan sesetengah pihak. Renunglah paparan Buletin Utama TV3 (9/8/08) yang memperlihatkan pergaduhan kecil yang perlu dibendung akibat kemarahan itu. Pergaduhan kecil ini adalah ibarat percikan api yang boleh membakar kita semua.

Biar apa matlamat Majlis Peguam, isu membabitkan bangsa dan agama perlu dibuat secara tertutup bukannya dengan menghebohkan kepada seluruh dunia mengenainya. Apakah tujuan sidang akhbar mengumumkan perkara itu? Apakah tujuan sidang akhbar mempertahankan matlamat penganjuran selepas diberi amaran oleh kerajaan? Ini semua memaparkan keangkuhan badan itu yang tidak begitu sensitif dengan bantahan umat Islam di negara ini.

Bagi pemimpin parti politik, belajarlah daripada kesilapan kita dahulu sehingga terpaksa melalui detik-detik hitam pada 1969. Jangan kedangkalan kita, orang lain terpaksa menderita dan menerima akibatnya. Tiada siapa yang untung dengan keangkuhan kita.

aimdaim said...

DIY

Mungkin Bar Council ni dah kekurangan bisnes, untuk mengembangkan bisnes mereka perlu masuk bidang orang lain.

Kenapa ada peguam muslim yang bertudung yang berserban menjadi orang kuat dlm forum tersebut dan mana perginya peguam beragama islam yang lain?

Takutkah mereka jika menentang nanti boleh dipecat dan tiada bisnes?

Datuk Seri Zahid ada kata persatuan peguam muslim tetapi mana pergi mereka?

cikgooden said...

akum saudara,

terima aksih mengutarakan idea dan artikel sebegini. Bukak minda dan mengejutkan ramai kaum sebangsa, mulai sekarang, TEKAD!...tidak lagi akan benarkan sesiapa pun menyalakan mancis itu

Samad said...

Memang forum ini tak perlu diadakan secara terbuka. Tindakan Majlis Peguam seolah-olah menghina bangsa Melayu dan Islam. Maka memang tidak mustahil tercetusnya insiden amokan tempohari. Sepatutnya Majlis Peguam lebih sensitif akan hal ini. Bukan nya buat sesuatu forum tanpa mengambil kira maruah dan kepentingan bangsa. Siapa yang tak marah dengan forum tersebut...

2RRUN said...

Setuju pada semua komen di atas, saya ada menyentuh isu ini minggu lepas dalam halaman saya. Kumpulan ini memang mengundang padah pada diri mereka dan sengaja memercikkan api kemarahan umat ISLAM di negara ini. Kenapa kalau sesuatu bangsa itu memeluk agama ISLAM, riuh satu negara orang berebut mayat..tapi, kalau bangsa lain tu masuk agama kristian,kumpulan ni tidak pula berebut mayat??? Apakah bangsa-bangsa lain dalam negara yang agama rasminya ISLAM ini memusuhi agama ISLAM dan pengikut-pengikutnya??? Bukan bangsa yang suka mengamok sahaja yang marah dengan tindakan ini, tetapi semua umat ISLAM patut merasa pegangan suci mereka sedang di persoalkan oleh kumpulan anti-ISLAM ini. Patutkah kita pandang dan senyum sahaja pada mereka setelah apa yang mereka lakukan pada kesabaran kita??? Mereka ini patut di humban ke dalam kandang babi terbesar di Selangor tu..baru lah padan dan sesuai dengan perangai dan otak mereka.

Anonymous said...

Pada Mei 1969, umur saya 9 tahun. Masa tu saya dengan ayah mengawal kawasan Ladang bangsal Kg Nesan Empat, Kuala Trengganu. Saya bawa belantan, ayah bawa lampu picit dan parang.

Kami orang miskin. Saya menerima manafaat dari DEB, dan merupakan batch pertama MRSM Pengkalan Chepa, dan selanjut nya dengan biasiswa JPA terus ke A-Level sehingga peringkat Sarjan di United Kingdom.

Pada Mei 1969, tak seekor Cina dan Keling berani tunjuk muka di Kuala Trengganu.

Kini umur saya sudah hampir 50 tahun. Mungkin masa sesuai untuk mati. Dan mungkin, tidak lama lagi, Mei 1969 akan berulang. Saya menunggu. Tetapi sebelum mati, saya mau pastikan Cina dan Keling taidk kurang ajar di bumi atok moyang saya demi kesejahteraan cucu-cicit anak2 saya.

bungaraya said...

Bungaraya berkata...
Saya selalu mengingatkan kaum mereka yang berlainan agama ni agar berhati-hati bila berbicara. Kerana ketika kita mahu merdeka dulu, perjanjian sudah dibuat bahawasanya kewarganegaraan hanya akan diberikan kepada cina dan India jika mereka bersetuju dengan syarat kita. Kenapa sekarang syarat tersebut mahu dipertikai. Janganlaaaah. Nanti orang melayu murka. Berniaga pun kita tak ada masa. Leka sahaja dengan bersengkita sesama kita rakyat Malaysia yang berlainan bangsa. Jadi Peguampun payah. Nak tubuh Majlis Peguam pun sikit punya seksa. Cukuplaaaah. Kita semua mendapat nikmat dinegara Malaysia. Bermacam-macam boleh kita buat sesuka hati kita dan bebas dan ceria tapa halangan sesiapa.